
בתעופה, תקשורת היא כלי חיוני להבטחת בטיחות הטיסה וההתנהלות השוטפת של התעבורה האווירית. אחד האלמנטים המרכזיים המבטיחים את ההתנהלות השוטפת התקינה ברשת הרדיו זה אותות הקריאה.
מאמר זה יסקור את חשיבותם של אותות הקריאה בתעופה, את סוגיהם השונים, את הגורמים האחראים על הקצאתם ואת ההוראות המיוחדות הנוגעות אליהם.
מהם אותות קריאה? אותות קריאה - Call Sign
אותות הקריאה הם סדרה של אותיות ומספרים המהווים סממן הזיהוי הייחודי לכלי טיס, תחנה משדרת קרקעית או אווירית או אדם – בכל הקשור לתקשורת רדיו.
מטרתם לאפשר הבחנה חד משמעית בין הגורמים השונים ולאפשר את השימוש השוטף בתקשורת רדיו והיכולת להעביר מסרים לכל גורם, מבלי לצור בלבול והתנגשויות.
בנוסף הם מסייעים לייעל את התקשורת ברדיו ע״י קיצור זמן התקשורת הדרוש בזיהוי כל גורם.
מי אחראי על הקצאת אותות קריאה?
הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) קובע את הסטנדרטים והנהלים הכלליים להקצאת אותות קריאה.
בין אלה, ניתן למצוא
קידומת מדינה (הדבר משמש כקידומת לשדות התעופה שבה).
קידומת מדינה לרישום כלי טיס.
שם קוד לחברות תעופה ועוד... [הערה: חברות תעופה מזוהות בצורה שונה ע״י הICAO וע״י הIATA – קיימות טבלאות בינלאומיות והן הכינויים הללו].
מספר דוגמאות:
1. אל-על קיבלה את הקוד “ELY” ע״י הICAO ואת הזיהוי ״LY״ ע״י הIATA.
2. ישראל מכונה ״LL״ שזו הקידומת לשדות התעופה שלה - נתב״ג מכונה ״LLBG״ וכו׳.
3. עבור רישום כלי טיס, לארה״ב הקצו את הקידומת ״N״, עבור מדינת ישראל ״קידומת״ של 4X או 4Z כאשר כלי הטיס במדינת ישראל נרשמים, מקבלים אותיות זיהוי ולפניהן את הקידמת “4X” ובקרוב, צפויים רישומים תחת הקידומת “4Z” וכך הלאה.
סימני רישום / אמצעי זיהוי / קוד ICAO
האם סימן הרישום הוא בהכרח אות הקריאה?
סימני רישום, מכונים גם כ״מספר זנב, כמצוין מעלה – בנויים מתבנית של אותיות קידומת של המדינה ולאחר מכן סימן מזהה ייחודי לכל כלי טיס. (הערה: חלוקת האותיות/מספרי הרישום לעתים מקוטלגת ע״פ קטגורית כלי הטיס/ תצורת הפעלה/ הכשרה וכו׳).
במקרה של אותיות – נאמרות ע״פ האלפבית הפונטי של הICAO. (מורחב בהמשך המאמר).
לא בהכרח תמיד ייעשה השימוש בסימן הרישום של כלי הטיס – כסממן הזיהוי הראשי שלו בעת טיסות בינלאומיות. כלומר, מספר הזנב – לא בהכרח תמיד יהיה אות הקריאה.
אז, כיצד נקבע בפועל מה הסממן המשמש כאות הקריאה של כלי טיס בעת הפעלתו?
האמצעים המזהים כלי טיס (״אות הקריאה״ – בפועל) משתנים בהתאם לסוג ההפעלה המתבצעת.
כלומר בין טיסת פנים לטיסה בינלאומית, טיסה קבועה בנתיבים קבועים או שמה טיסה מזדמנת, מקור מתקשר (המתקשר נמצא בכלי הטיס או בתחנה קרקעית) צפיפות תעבורה אווירית ועוד גורמים נוספים המשפיעים על ההחלטה.
אמצעי הזיהוי – אותות הקריאה המשמשים את כלי הטיס, מתחלקים ל – 3 סוגים:
(ע״פ נספח 10 של הICAO, בפרק 5.2.1.7.2.1.)
הראשון (מוכר כ-Type A):
בType A סימן הקריאה מתבסס על סימני הרישום של כלי הטיס.
כאמור חמש אותיות הרישום של כלי הטיס (אותיות הרישום + הקידומת).
חמש אותיות הרישום של כלי הטיס כשלפניהן יצוינו סימני הזיהוי של חברת התעופה המפעילה את כלי הטיס (“STABILIZE 4X-ABC”).
חמש אותיות הרישום של כלי הטיס כשלפניהן יצוין סוג כלי הטיס או החברה המייצרת את כלי הטיס. כדוגמא: Boeing ABCD.
השני (מוכר כ-Type B):
בType B סימן הקריאה מתבסס זיהוי חברת התעופה המפעילה את כלי הטיס ולאחר מכן ארבעת האותיות האחרונות של סימני הרישום של כלי הטיס.
כדוגמא “STABILIZE XABC”.
השלישי ( מוכר כ-Type C):
בType C סימן הקריאה (זיהוי הטיסה) זהה למספר הטיסה (ולעתים גם מזהה החברה).
בשימוש כאשר יש מספר המציין טיסה במסלול קבוע בשימוש בינלאומי כדוגמת טיסה קבועה של אל-על ללונדון המכונה ״ELY210״.
קטגוריה זו הנה הנפוצה ביותר בעולם התעופה.
לעתים לא ניתן יהיה לעשות שימוש בקטגוריה זו. כדוגמא, במצבים בהם קיים חשש לבלבול בין אותות קריאה (לדוגמא בין מטוסים דומים) , שאז ניתן יהיה לבחור לעשות שימוש בסימני זיהוי אחרים.(נבחרים סימני זיהוי אחרים אך תמיד מספר הטיסה יישאר זהה).
אותות קריאה – והאלפבית הפונטי של הICAO כידוע, האלפבית הפונטי היא טכניקת הגייה של אותיות עבור תקשורת רדיו בינלאומית.
מטרתה שיפור יכולת הקשר וההבנה בזמן שימוש ברדיו בזמן שהוגים אותיות ומספרים יחדיו.
בטכניקה זו, לכל אות בשפה האנגלית משויכת מילה ה״מחליפה״ את השימוש באות הרלוונטית (הנמצאת בתחילת המילה). כמו כן מדובר במילים בינלאומיות/ חדות וברורות לכל השפות.
![[טבלת אלפבית פונטי של הICAO שהוכנה ע״י צוות STABILIZE]](https://static.wixstatic.com/media/2e09d1_beaaf2538dc242d0858ff8ac30b3d923~mv2.png/v1/fill/w_980,h_544,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/2e09d1_beaaf2538dc242d0858ff8ac30b3d923~mv2.png)
[בעבר, עלה באתר מאמר קצר אודות האלפבית הפונטי – (ראו: האלפבית הפונטי )]
האלפבית הפונטי נמצאת בשימוש בתחומים רבים בתעופה, בניהם בהזדהות ובהגיית אותות קריאה.
במקרים בהם אותות הקריאה כוללות אותיות,
יש להגות כך (דוגמאות):
אות הקריאה 4X-ABC ייקרא באופן הבא ע״פ האלפבית הפונטי: FOUR >> X-RAY >> ALPHA >> BRABO >> CHARLIE
אות הקריאה N321A ייקרא באופן הבא ע״פ האלפבית הפונטי:
NOVEMBER >> TRHEE >> TWO >> ONE >> ALPHA
דגשים נוספים והערות כלליות:
טעויות ושימוש לא נכון באותות הקריאה, עשויים להוביל למצבי חירום, עיכובי הטיסה ופגיעה בבטיחות! על מנת לשמור על יעילות ובטיחות, יש להקפיד על אלה:
יש להקפיד על דיווח ברור וחד משמעי כדי למנוע בלבול ועיכובים מיותרים.
חייב להיות סממן זיהוי יחודי לכל גורם! בין אם מדובר בטיסה, בכלי טיס במצבים השונים, באדם הלוקח חלק בניהול מצבים ולתחנה אחרת קרקעית.
אותות הקריאה צריכים להיות קצרים ופשוטים ככל האפשר כדי להקל על ההבנה והשידור התקינים.
במקרים מסוימים ניתן לשנות את אות הקריאה בהוראת פיקוח הטיסה.
יש להקפיד על הזדהות נכונה.
יש להקפיד על העברת תוכניות טיסה עם פרטים נכונים!
קיימת חשיבות גבוהה בתעופה לעשיית שימוש נכון בכל הקשור לתקשורת הרדיו.
המרחב האווירי העולמי נהיה עמוס יותר ויותר בכלי טיס, ועל מנת שהבטיחות תשמר – יש דגש על ייעול הליכים והעברת מסרים קצרים ומדויקים.שימוש שגוי, עשוי להביא לבלבול בין גורמים שונים ולעיכובים בהליכי הטיסה.הדברים מתבטאים בסוף בבטיחות הטיסה ולעיכובים משמעותיים שישפיעו על כולם.לכן,
לסיכום
אותות הקריאה הנם כלי חיוני בתקשורת רדיו כללית ובפרט בעולם התעופה.
כיום, השמים מלאים בכלי טיס והצפיפות האווירית עולה בכל שנה ושנה.
בהינתן מצב זה, נדרש מגורמי התעבורה להביא שירותים יעילים, מדויקים וברורים ולייעל את התהליכים
מתוך החשיבה של שמירה על רף הבטיחות הגבוה ביותר.
אותות הקריאה הם האמצעי המאפשר לזיהוי כל גורם ושימוש נכון בהם מסייע לשמור על התנהלות יעילה, רציפה, ברורה ועניינית שבסופו של דבר משפרת את התיאום ובטיחות.
לכל גורם, יש סממן זיהוי ייחודי היכול לאפיין את כלי הטיס עצמו או להתבסס על סממן אחר כדוגמת טיסה קבועה בנתיבים קבועים וכו׳.
קיימים סוגים שונים של אותות קריאה, השימוש בכל סוג או יותר נכון - אופן השימוש ובחירת אותות הקריאה, מתבססים בראשית כל על הנחיות שניתנות ע״י הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO) ובמאפיינים נוספים כמו סוג ההפעלה המתבצעת.
טיסה נעימה!
מצאתם טעויות במאמר? יש לכם הצעות לתיקון/שיפור התכנים?
נשמח לשמוע אתכם!
מוזמנים לכתוב לנו בדף הפייסבוק שלנו או בכתובת המייל: Office@stabilize.co.il
Comentarios