top of page

Radiotelephony Procedures

לטייסים יש שפה ייחודית משלהם.

כנראה שנתקלתם לא פעם במונחים לא מוכרים שנאמרים על ידי הטייסים, בין אם בסרטים, סדרות, סרטונים או במטוס.

מונחים כמו ROGER, MAYDAY, הקראת ״שמות״ כמו CHARLIE ואפילו הגיית מספרים בצורה שונה (Nine = Niner).

STAB RADIO RULES.png

להלן המדריך שיסביר לכם בדיוק מה משמעות הדברים:

במאמר זה, נסביר למה וכיצד הוגים מספרים בשפה התעופתית, אותיות, ומה משמעויות ״מילות הקוד״​ לקשר תעופתי.

אותיות

אותיות, נאמרות ע״פ האלפבית הפונטי של הICAO.

על פי שיטה זו, לכל אות בשפה האנגלית, מוקצית מילה כלשהי המובנת ע״י רוב השפות.

כדוגמא, האות A נאמרת כ״ALPHA״, האות C נאמרת כ"CHARLIE" האות H כ-"HOTEL" וכן הלאה.
(בעבר הכנו מאמר מפורט בנושא עם מילון מלא לכל האותיות - לקריאה לחצו כאן)

מספרים

גם בקרב המספרים ניתן למצוא שינויים רבים.

החל מספרות שנאמרות בצורה שונה ועד לאופן בו מקריאים דברים, מתי עושים שימוש ב״אלף״ ו״מאה״ (Thousand and Hundred).

להלן השינויים בספרות:

ICAO STAB.png

כדאי לדעת על מספרים

בדיווחים הכוללים מידע על גובה, גובה ענן וראות 
והכולל בתוכם מספרים, נאמר כל ספרה בנפרד ואחריה ״Hun - Dred" או "Tou-Sand" בהתאמה.

כל שאר המספרים המועברים ברדיו נאמרים ע״י הגיית כל ספרה בנפרד ללא שימוש באלפים או מאות.

לדוגמא בשידור של תדרי תקשורת, עוצמת וכיוון רוח, לחצים, כיווני טיסה, סימני זיהוי וכו׳.

מילים ע״פ נהלי דיבור ברדיו

הכנו לכם רשימה של מונחים הנמצאים בשימוש ע״י טייסים כחלק מנהלי הדיבור ברדיו כפי שבשימוש ע״י טייסים במדינות רבות בעולם.​

MAYDAY

״מיידיי״ היא קריאת מצוקה אשר עושים בה שימוש ברדיו הן

בכלי טיס והן בכלי שיט.
קריאה זו, מכריזה על מצב חירום עם סכנת חיים לנוסעים (סכנת התרסקות).
מטוס שמכריז "MAYDAY MAYDAY MAYDAY" יהיה בראש סדר העדיפויות לנחיתה, ויקצו כל סיוע אפשרי לכלי הטיס.
קריאה זו מקבילה לקריאת הSOS.

 

PANPAN

קריאת ״פן פן״ היא קריאת המצוקה השניה בסדר העדיפויות.
בניגוד לקריאת ״מיידיי״ בה קיים חשש ממשי לבטיחות הטיסה, קריאת ״PANPAN״ משמעותה ״מצב לא תקין״ אך לא מצריך התערבות מיידית של גורמי סיוע.

קריאה זו תחול במגוון מצבים כגון, נוסע הנמצא במצב רפואי (קריאת ״Medical PANPAN") ועד לכשלים בכלי הטיס כמו כשל מנועי במטוס רב מנועי וכו׳. מטוס שהכריז "PANPAN" יקבל עדיפות לביצוע נחיתת חירום על פני יתר הטיסות התקינות.

 

ROGER

"קיבלתי את מלוא השידור האחרון שלך והבנתי את התוכן שלה״.

 

ACKNOWLEDGE

״תן לי לדעת שקלטת (שקיבלת) והבנת את הודעה זו״

AFFIRM

חיובי | מאשר | כן | YES

WILCO

אני מבין את ההודעה שלך ונענה לה (אפעל בהתאם לה)

CLEARED

״מורשה להמשיך בהתאם לתנאים שצוינו״

MONITOR

״האזן ל... (לתדר..)״

NEGATIVE

״לא״ או ״זה לא אפשרי״ או ״הרשאה לא ניתנת״

OVER

״התקשורת שלי הסתיימה ואני מצפה לתשובה ממך״​
(בדרך כלל בשימוש צבאי)

REPORT

״העבר לי את המידע הבא..״

REQUEST

״​אני רוצה לדעת..״ / ״הייתי רוצה להשיג...״ / ״אני מבקש לדעת...״

SPEAK SLOWER

​״האט את קצב הדיבור שלך״

UNABLE

״אני לא יכול להיענות לבקשה שלך/ להוראה שלך/ או לאישורך״

VERIFY

״אמת את הדברים [כאשר קיים חשש שמשהו בהודעה לא ברור או לא תקין]״

APPROVED

״ניתנת אישור לפעולה מוצעת״

 

CANCEL

״ביטול לאישור שנשלח קודם לכן״

 

CONFRIM

״אני מבקש ממך אימות ל: אישור/ הוראה / פעולה / מידע״

 

CONTACT

״צור (הקם שידור) תקשורת עם...״

CORRECT

״נכון״ או ״מדויק״

CORRECTION

אזו הודעת תיקון של ההודעה הקודמת - ״נעשתה טעות בתשדורת זו (או בשידור אחר מצוין).. הגרסה הנכונה היא כך:...״

DISREGARD

התעלם (התעלם מהשידור..../ ההוראה שהועברה)

CLEARED

מהשידור

CHECK

״בצע בדיקה של מערכת מסוימת או הליכים מסוימים״

HOW DO YOU READ

״מהי דרגת ״הקריאות״ (ההבנה) של השידור שלי?״

I SAY AGAIN

״אני חוזר על הדברים לצורך הבהרה / הדגשה״

SAY AGAIN

״חזור שנית על כל השידור שלך, או על חלק מהדברים (החלקים הבאים...)״

MAINTAIN

״המשך בהתאם לתנאים שניתנו לך או לפי זה...״

WORDS TWICE

״התקשורת קשה. אנא שדר כל מילה או קבוצת מילים פעמיים״

BREAK

״אני מציין בזאת הפרדה בין חלקי ההודעה״
(כשיש צורך להפריד בין תכנים המעוברים בהודעות ארוכות)

BREAK BREAK

הפרדה בין שני מטוסים אליהם מועברת הודעה - בדרך כלל בסביבה צפופה בתנועות - ״אני מציין בזאת הפרדה בין ההודעות המועברות לכלי טיס שונים בסביבה עמוסה מאוד״

GO AHEAD

״המשך הודעתך, אני מאזין לך״

(הערה: הודעה זו כמעט ואינה בשימוש עוד)

bottom of page