top of page

רת״א השיקה מערכת רישום ובחינה לכטב״מים ולטיסנים

  • 8 באוג׳ 2024
  • זמן קריאה 3 דקות

מזה זמן רב שרשות התעופה האזרחית עובדת על הסדרת הרגולציה עבור ״כטב״מ קטן״ (במשקל של עד 25 ק״ג) וטיסנים נהוגי רדיו - הפעלה למטרות פנאי וספורט.


השבוע, (05/08/2024) לקראת כניסת התקנות החדשות ובמסגרת ״הוראות המעבר״ השיקה רשות התעופה האזרחית את המערכת החדשה שתסדיר את הענף המסחרי ואת עולם הספורט והפנאי הפנאי עבור מטיסי הרחפנים, טיסנים וכו׳.


מבלי לגעת בשינויי הרגולציה לעומקם, נציין את השינויים המשמעותיים המשפיעים גם על העולם המסחרי וגם על מטיסי הפנאי.


עבור מטיסי הכטב״מ (״מטיסים מסחריים״) השינויים מורגשים עבור הפעלת כטב״מ עד למשקל 25 ק״ג כשעיקר השינויים:

  1. כבר לא ״היתר מטיס כטב״מ״ - אלא ״רישיון מטיס כטב״מ קטן״.

  2. אין עוד צורך בהכשרה מעשית ארוכה ובמעבר בבחינה העיונית המתבצעת בצורה פרונטלית ברת״א או בבחינה המעשית המועברת ע״י בוחנים מוסמכים. כל מה שיידרש כעת אדם המעוניין להפעיל כטב״מ עד למשקל זה - מעבר בחינה אינטרנטית (אפשרי בהחלט עם חומר פתוח) ותשלום אגרה מופחתת.

  3. אין עוד צורך ״ברישיון הפעלה אווירית״.

  4. אין צורך ״בתעודת כושר טיסה״ (בעבור כטב״מים שאינם פתורים/בניה עצמית) ואין צורך בהוצאת ״פטור מכושר טיסה״ וכעת ה״פטור״ יחול על כל מפעיל כטב״מ בקשר עין עד למשקל של 25 ק״ג.

  5. בעבור רישום הכטב״מ כבר אין צורך בהגשה פיזית של מסמכים לרת״א + תשלום אגרות גבוהות והמתנה ממושכת לקבלת ״תעודת רישום״.

אם בעבור המטיסים המסחריים אנו רואים הקלות רבות, ניתן לומר כי מטיסי הפנאי (שפעלו בהתאם לדרישות תקנות ״180ז׳ ו163ד׳״ יידרשו לדברים שטרם היו מוכרים להם בעבר.

 יש לציין כי הדברים לא מורכבים וע״פ רת״א יקלו בצורה משמעותית על הנטל של הרגולציה הנוכחית שעל פי דבריה, לא התאימה עד כה כלל לציבור הפנאי.

נזכיר את חלק מהשינויים עבור מטיסי הפנאי:

  1. חובה חדשה להחזיק ב״רישיון מטיסן״ המצריך מעבר בחינה אינטרנטית בדומה לזה של ההפעלה המסחרית.

  2. רישום הטיסנים שבידיו בתהליך שישייך את הטיסן - לבעליו.

  3. שינויים נוספים בהפעלה עצמה - מורחבים במאמר :www.stabilize.co.il/הטסת-רחפן-לפנאי-מטיסן המערכת החדשה אז מה המערכת החדשה מאפשרת? האם חובה להשתמש בה?

המערכת החדשה לכטב״מ ולטיסן
המערכת החדשה לכטב״מ ולטיסן

מערכת זו תאפשר למטיסים את כל השירותים הדרושים עבור עמידה בתקנות החדשות.


מעבר בחינה עיונית לקבלת רישיון ״רישיון מטיסן״ / ״רישיון מטיס״

המערכת החדשה מאפשרת למטיסי הפנאי לעבור בחינה עיונית קצרה ולהחזיק ב״רישיון מטיסן״. בעוד שמטיסים מסחריים שהחזיקו עד כה ב״היתר מטיס״ - יוכלו להמיר את ההיתר לרישיון או לבצע את בחינה עיונית מותאמת ולקבל רישיון מטיס מסחרי. (הוראות המעבר מאפשרות חודשיים לפנות לרשות עם הבקשה)


הבחינות פשוטות וזולות, ניתנות למעבר עם ״חומר פתוח״ ומבלי פיקוח אמיתי. ניתן פשוט להסתכל במצגות שפורסמו ע״י רשות התעופה האזרחית ולסמן את התשובות הנכונות.

נכשלת בבחינה? לא נורא. תוכל לבצע אותה שוב, ושוב, ושוב עד למעבר בהצלחה.


הפניה לחומרי עזר לבחינה

כפתור ההפניה, יעביר אתכם לאתר רשות התעופה האזרחית ובו מצגות וחומרי עזר למעבר הבחינות.


אפשרות לרשום הטיסן או הכטב״מ

מטיסי הפנאי והספורט ומטיסי הכטב״מ נדרשים לרשום את הטיסן / כלי הטיס שברשותם בתהליך שישייך את כלי הטיס - לבעלים שלו.

מטיסי הכטב״מ המסחריים, זוכרים את ה״פרוצדורה״ של רישום הכטב״מ המצריכה תשלום אגרות לא זולות כלל, מילוי טפסי בקשה לרישום והגשה - פיזית - לרת״א של הטפסים.

כעת, הרישום יהיה פשוט, נגיש ומוזל

כל שעליכם יהיה לעשות הוא ללחוץ על ״כלי נוסף חדש״ ולהזין את הפרטים של כלי הטיס או הטיסן שלכם, בהתאם לאופי הבקשה.

 מערכת הכטב״מים והטיסנים החדשה שהשיקה רתא
מערכת הכטב״מים והטיסנים החדשה

לחצן ״שיוך לחברה״

למטיסים המסחריים האפשרות לציין את פרטיהם או את פרטי החברה תחתיה הם פועלים.

הדבר מחליף את הצורך ב״רישיון הפעלה אווירית״ - שכן כעת כל אדם יהיה ״המפעיל האווירי של עצמו״.


אפשרות לצפות ברישיונות שלכם (לחצן ״פרטי הרישיון״)

יאפשר לכם לצפות ברישיונות שלכם.

[הערה - ביקשתם להמיר את ה״היתר״ ל-״רישיון״? ע״פ רת״א מרגע הגשת הבקשה - יש להתעדכן באתר, שכן הרישיון החדש צפוי להתעדכן תוך שבעה ימי עסקים.]


״דיווח תאונות ותקריות אוויריות״

לחיצה על לחצן זה תפנה אתכם ישירות לאתר הממשלתי >> אזור הרלב״ת (רשות לחקירה בטיחותית תעופתית) על מנת לקבל הנחיות לדיווחים על תקריות ותאונות בצירוף טלפונים חיוניים לחירום וכן האפשרות לדווח בצורה מקוונת.


שינויים נוספים שבוצעו, הם ביטול הצורך בקבלת אישור רת״א עבור ייבוא כטב״מ או טיסן.


ע״פ נציגי רשות התעופה האזרחית, שינויים אלו יהפכו את התחום למוסדר יותר ויפחיתו את הנטל הרב הכרוך כיום עבור הפעלה מסחרית בפן זה, ויחד עם זאת יביאו עבור מטיסי ה״פנאי״ רגולציה חדשה, נגישה ומותאמת.

את הרגולציה התאימה רת״א לאחר שנים של עבודה מתמשכת הכללה למידה של מדינות נוספות בעולם ובחינת הרגולציה הקיימת בהן.

יש לציין לטובה, שרת״א שיתפה את הציבור בתהליכים לאורך כל הדרך. החל מהגשת טיוטות לציבור בבקשה לקבל התייחסות (שינויים רבים בוצעו בטיוטות בזכות הדבר) ועד להזמנת הציבור לשיחות וגם לדיונים בכנסת. רת״א נתנה אוזן קשבת והתייחסה לכל הערה שהתקבלה מהציבור.



הפעלה בטוחה! - צוות STABILIZE aviation כאן עבורכם לכל שאלה נוספת


זיהיתם טעויות? יש לכם הצעות לתיקון? מעוניינים לפנות אלינו בשאלות?

אנו זמינים עבורכם בכתובת הדוא״ל office@stabilize.co.il.


Comments


bottom of page