עולם התעופה ידע חלוצים רבים, גברים ונשים שהעזו לחלום על כיבוש השמיים ולממש את חלומותיהם.
מהמצאת הבלון הפורח, עד לכלי הטיס המנוהגים וכלי הטיס הבלתי מאוישים.
ההמצאות הללו, הן פורצות דרך, שינו את כל העולם כפי שאנו מכירים, מהווים ממש כקפיצה הטכנולוגית של כל דור ודור והתקיימו בזכות אותם יזמים שחלמו, והגשימו.
את שמות חלק מהם אנו מכירים היטב כדוגמת האחים רייט שהיו הראשונים אשר פיתחו כלי טיס מנוהג.
לעומתם, יש שמות נוספים של יזמים, אנשי תעופה פורצי דרך בעולם התעופה ואחד מהם הוא אאורל ולאיקו, מהנדס וטייס רומני שנחשב לאבי התעופה הרומנית ואחד מחלוצי התעופה החשובים, אשר ביצע את הטיסה הממונעת הראשונה ברומניה, שהיא גם הטיסה הממונעת השניה לאחר האחים רייט.
במאמר זה נעסוק באאורל ולאיקו והתרומה שלו לתעופה שאנו מכירים כיום, ועל אדם נוסף שמו שמואל שי - טייס אזרחי, ישראלי ציוני אשר שיתף אותנו בסיפורו האישי של יוזמה מדהימה שהוביל במטרה להנציח את אאורל ולאיקו ואת פועלו עבור עולם התעופה.
אמנם שני האנשים הללו מרוחקים זה מזה בזמן ובמרחב אך חולקים תשוקה משותפת – אהבת התעופה.
אאורל ולאיקו: חלוץ התעופה הרומנית

אאורל ולאיקו נולד בשנת 1881 בעיירה קטנה ברומניה.כבר מגיל צעיר גילה עניין רב במכונות ובטכנולוגיה, והתעניין במיוחד בתחום התעופה שהיה אז בחיתוליו. בשנת 1906, לאחר לימודי הנדסה בצרפת, שב ולאיקו לרומניה והקים את סדנת המטוסים הראשונה במדינה.
הוא בנה 3 דגמי כלי טיס:
ולאיקו 1, ולאיקו 2 ואת ולאיקו 3 אשר את פיתוחו לא הספיק להשלים.
ולאיקו 1 היה מטוס בתצורת דאון, את פיתוחו השלים בשנת 1909, היה הוא המטוס הראשון שנבנה ברומניה והמריא בהצלחה, ובאמצעותו בדק את המאפיינים, התצורה והמערכות שביססו את הדגם הבא שפיתח.
ולאיקו 2 הוא הדגם השני אשר פיתח ועשה היסטוריה גם הוא.
הולאיקו 2 הוא המטוס הממונע הראשון שהמריא, נשלט (נוהג) ונחת בהצלחה ברומניה - דגם זה, הביא הצלחה ופרסים לאאורל אשר המשיך לפתח ולשכלל את עיצוביו, והפך לדמות מובילה בתחום התעופה ברומניה ובעולם.
לא רק בכישוריו הטכניים בלט ולאיקו, אלא גם באומץ ליבו וברוח החלוצית שלו.
בשנת 1910, ערך ולאיקו טיסת ראווה מעל בוקרשט, בירת רומניה, יחד עם מטוסו – ולאיקו 2 והפך לאדם הראשון שטס מעל עיר אירופאית.
טיסה זו סימלה נקודת מפנה משמעותית בהתפתחות התעופה ברומניה, ועוררה עניין רב בקרב הציבור.

לאחר ההצלחות שצבר, החל בפיתוח מטוסו השלישי שהוא הולאיקו 3 - אשר התאפיין במספר מרכיבים אשר לא היו מקובלים או נפוצים באותה העת בעולם התעופה.
מדובר היה במטוס דו מושבי עם מנוע רוטטיבי המצויד בשני מדחפים וכן היה המטוס הראשון בעולם שגופו היה עשוי ממתכת, עד לתקופה זו כלי הטיס אשר נבנו התבססו שלדת עץ מצופה בד.
המטוס היה בשלבי סיום אך למרבה הצער, לא הספיק להשלים את פיתוחו כאשר בשנת 1913 בעודו בן 32 בלבד, ולאיקו נהרג בתאונה בעקבות התרסקות מטוסו – ולאיקו 2 בעודו מנסה בטיסה בו לחצות את הרי הקרפטים אך ללא הצלחה.
אאורל נקבר בבית הקברות בעיר בוקרשט, בהלוויה מפוארת שנערכה עבורו.על אף שולאיקו טרם השלים את בנייתו, פרויקט זה הושלם על ידי חבריו ואף הוטס בשנת 1914.
המטוס, נראה בפעם האחרונה בברלין בשנת 1942 ואז נעלמו עקבותיו. הגרסאות המובלות אודותיו מניחות כי נגנב ככל הנראה ע״י הנאצים.

שמואל שי: טייס ישראלי וחובב תעופה
הכרנו את שמואל שי, טייס ישראלי וחובב תעופה אשר סיפר לנו את סיפורו הנרחב של אאורל ולאיקו ושיתף אותנו גם במיזמים המיוחדים שהוביל להנצחתו של ולאיקו.
טיפה על שמואל: גדל בישראל, יליד ירושלים ומילדותו התעניין במטוסים ובטיסה. לפני גיוסו לצה״ל, החל מיונים לטיס, אותם הפסיק מתוך כבוד להוריו אשר ביקשו כך עקב היותו ילדם היחיד.לאחר שירותו הצבאי, הגשים את החלום וביצע הכשרה עבור רישיון טיס אזרחי. שמואל למד בחו״ל וביצע שנים רבות מגון פרויקטים בחו״ל.כיום מתנדב להפיץ את אהבת התעופה בקרב ילדים ומטופלים – בבתי חולים. במסגרת פרויקט "טייסת 325" (על הפרויקט המדהים הזה נרחיב בפעם אחרת), הוא מפעיל סימולטורים של מטוסים ומעניק לילדים חולים חוויה ייחודית של סימולטורים מתקדמים לטיסה.
שי מאמין שתעופה היא לא רק אמצעי תחבורה או מלחמה, אלא גם כלי להגשמת חלומות ולפיתוח הדמיון.
הקשר שבין שמואל לאאורל כפי שסופר, שמואל שי הנו יזם וחובב תעופה מושבע מגיל צעיר מאוד.שמואל אוהב לשמוע וללמוד על עולם התעופה, הקרבה של שמואל לעולם התעופה וכן לרומניה והמיזמים שהוביל, הפגישו בינו לבין סיפורו של אאורל וניתן לומד כי נפשם ממש נפגשו גם כן.
סיפורו של אאורל עורר מחדש את התשוקות לתעופה וליזמות אצל שמואל, תכונה אשר מחברת בין השניים.
שמואל שי מספר כי מעריך מאוד את אאורל ואת תשוקתו ותרומתו לעולם התעופה וכי חשוב היה לו מאוד לספר את סיפורו וכן לשתף במיזמים אשר הוביל.
פרויקט ההנצחה
בשנת 2010, קיבל על עצמו שמואל שי לארגן ולהפיק אירוע הנצחה היסטורי לרגל ציון 100 שנה לטיסה הממונעת הראשונה ברומניה שבוצעה על ידי אאורל ולאיקו, בחסות ארגון הפנסיונרים של טייסי חיל האוויר הרומני.
מדובר היה באירוע גדול ומכובד, נערך ברחבת הכניסה הראשית של קניון אפי קוטרוצ׳ן בו עבד שמואל, בהשתתפות משמר הכבוד של חיילי צבא רומניה, תזמורת הצבא הרומני, קציני צבא בכירים, אח״מים ומוזמנים רבים וכלל מטס הצדעה מרשים.
לאחר אירוע ההנצחה, יזם שמואל רעיון חדש להנצחתו של אאורל – לתכנן ולבנות מחדש את מטוסו ולאיקו 3 כמטוס אמיתי, בקנה מידה מלא כפי שתכנן אאורל ולאיקו (אורכו 10 מטרים ומוטת הכנפיים 10 מטרים), ממונע במנוע רדיאלי שיוכל לטוס בתצוגות ובמפגנים אוויריים ברחבי העולם!
עבור כך, סיפר שמואל כי אסף קבוצת ״משוגעים״ כמוהו, והחלו לאסוף הצעות למימון הפרויקט.
מודל המטוס
הבנת המודל, קנה המידה והתוכניות המלאות היו עניין לא פשוט.
שמואל סיפר כי לא היו לו התוכניות המלאות של המטוס ועבור כך החל לבנות שרטוטים ולהשלים את ה״פאזל״ לבד.
עבור כך נעזר שמואל בתמונות, שרטוטים וכל מידע נוסף שהצליח לאסוף ממוזיאונים וספריות.
לאחר מאמצים רבים, בסיוע מתכנת מחשב שהצטרף אליו – יצרו מודל תלת ממדי, ברזולוציה גבוהה ובקנה מידה מלא ממנו יכלו להפיק שרטוטים מדויקים אשר יוכלו לשמש בעתיד לבניית המטוס. אך למרבה הצער, בעקבות סיום חוזה העבודה של שמואל ברומניה הפרויקט הופסק והתוכניות נשארו במגירה.

שמואל שי שיתף כי מקפיד לעלות לקברו של אאורל ולהניח זר פרחים בכל שנה – בתאריך בו נהרג, 13/09.
ו - ולאיקו, הוא מונצח ברומניה במגוון דרכים ונחשב לאחד מהגיבורים הלאומיים של רומניה.
ניתן למצוא אותו בשטרות ה50 לאו – רומני, במוזיאונים ובסיפורים רבים.
חדי העין יבחינו בדגם המטוס התלוי בנמל התעופה שבבוקרשט.
בנוגע לדגם ולאיקו 3, שמואל מאמין כי עוד יחזור לממש את התוכניות ולהביא לכך שהמטוס עוד יטוס.
תודה רבה לשמואל שי על ששיתף אותנו בסיפוריו המרתקים ובמיזמים נוספים עליהם נשמח לכתוב בעתיד, על שיתוף הפעולה בכתיבת המאמר ועל התמונות והתיעודים הרבים.
דגם vlaicu הסופי שנבנה ע״י שמואל שי:

צילומים נוספים:





Comments