top of page

מסלול המראה ונחיתה - היכרות עם הסימונים

  • 20 בנוב׳ 2024
  • זמן קריאה 2 דקות

אם שאלתם את עצמכם פעם מה המשמעות של הסימונים הגדולים שמופיעים על גבי המסלולים שבשדה התעופה, הגעתם למקום הנכון.

מסלול המראה ונחיתה - מתוך אקדמיית סטבילייז

בואו ונכיר חלק מהסימונים שעל גבי המסלולים שבשדה התעופה (Runway): 

1."כיסוי הדף״ ״Blast Pad״: כיסוי הדף - הוא שטח במסלול הנמצא מעבר לקצה המסלול (תחילת רצועת המסלול) ומסומן בחיצים צהובים אשר מטרתו למנוע שחיקת הקרקע כתוצאה מזרם האוויר הזורם ממנועי המטוסים בהמראה.בנוסף, שטח זה משמש כשטח בטיחותי לעצירת מטוסים נוחתים החורגים מסיבה מסוימת מאורך המסלול הייעודי ו/או לטובת עצירת מטוסים ממריאים אשר המראתם בוטלה מסיבה כלשהי ולכן שטח זה מחוספס.שטח זה, אינו מיועד להמראה ונחיתה של מטוסים ולא מיועד לשאת את כובד משקלם.


2.״מפתן מוזז״ – “Displaced Threshold”

שורה של חיצים לבנים הנמצאים בהמשכו של כיסוי ההדף ומסומנים לאורך מרכזו של המסלול ומסתיימים ע״י שורת חצים לבנים המסומנים בצורה רוחבית.מקטע זה, משמש את הטייסים בזיהוי מכשולים הממוקמים בקו ישר עם תחילת המסלול ובתהליכי המראה והסעה על גבי המסלול אך לא בתהליכי נחיתה שכן מטוסים נוחתים רשאים לעשות בו שימוש בקצה המרוחק ביותר לאחר סיום הנחיתה.

 

3.״מפתן״ (לעתים מכונה ״זברה״ או ״סף המסלול״) – “Threshold”:

סימוני סף המסלול הם מספר פסים לבנים בעלי ממדים אחידיים הממוקמים בצורה סימטרית בתחילת המסלול – לאורכו.

תפקידם לסמן את תחילת המסלול המיועד לטובת הנחיתה / או קצה המסלול אם מדובר בנחיתה.

 

4. ״כינוי המסלול״ - "Runway Marking":

לאחר סף המסלול, יהיה סימון של כינוי המסלול בלבן ע״י מספרים ואחת מהאותיות R,C,L לפי אופי השדה.המספר הכתוב, מייצג את הכיוון המגנטי אליו פונה המסלול, לפי כיוון השעון מהצפון המגנטי.(לדוגמא, מסלול 03 ייצג את כיוון 30 מעלות בעוד מסלול 30 ייצג את כיוון 300 מעלות)במקרים בהם יש שני מסלולים מקבילים, הם יסומנו כל אחד באותיות R וL בהתאם ובכך יכווינו את הטייס לאיזה כיוון עליו לטיס (Heading) בגישה. במצבים בהם יש שלושה מסלולים מקבילים, תתווסף בהתאמה האות C.

 

5.״נקודות/קווי מטרה״ – “Aiming Points”:

לאחר סימון כינוי המסלול, יופיעו 2 מלבנים עבים המראים לטייס את נקודת הנחיתה האופטימלית – כלומר היעד של קו הגלישה בצלע סופית, לפיו הטייס צריך להכווין את המטוס בשלבי הנחיתה.

המרחק של נקודות המטרה מן המפתן מלמד על יתרת המסלול לנחיתה.


6.״קו אמצע המסלול״/״מכרז המסלול״ –  “Center Line”:

קווים המסומנים לאורכו של המסלול ומטרתם לסייע לטייס לשמור את המטוס ישר ביחס למסלול.

 

7.״אזור נגיעה״ –  “Touch down zone”: לפני נקודות המטרה, נוכל לראות 3 מלבנים נוספים המהווים לטייס אינדיקציה על נחיתה מוקדמת, כאשר לאחר נקודות המטרה נראה קווים דקים נוספים המציגים את המרחב הנותר לו למסלול (בהתאם למספר הקווים)


הסימונים הללו חיוניים לטייסים ומספקים מידע חזותי על מסלול הנחיתה/המראה ועל המצב שלהם ביחס למסלול.

הבנתם ופעילות לפיהם מבטיחה ביצוע המראות ונחיתות בצורה בטיחותית.


  • מצאתם טעות במאמר? כתבו לנו ונשמח לתקן! office@stabilize.co.il

  • מעוניינים במאמרים בעלי תוכן דומה? נשמח לפרגון!


 

Commenti


bottom of page